روابط عمومی و ارتباطات

روابط عمومی چگونه می تواند به یک استارتاپ کمک کند؟

آیا استارتاپ ها باید به روابط عمومی توجه کنند؟ برای اکثر استارتاپ ها، دلایل متعددی وجود دارد که بدنبال روابط عمومی باشند، اما ارزیابی دلیل تلاش شما برای بدست آوردن توجه نشریات و رسانه ها مهم است. 

استارتاپ های تازه شکل گرفته ، روابط عمومی را به یکی از این دو شکل می بینند: یا آن را یک راه نجات برای جذب مشتری می بینند و یا یک کار اضافه بی ارزش که فقط تمرکزشان روی کار را بر هم زده است. همانند هر فعالیت دیگری ، مهم است که کار را با تعیین یک هدف کاری آغاز کنیم.

جذب مشتری

مهم ترین دلیلی که اکثر استارتاپ های تازه شکل گرفته بدنبال روابط عمومی می روند، جذب مشتریان بیشتر است. برای بعضی از استارتاپ ها، تمام استراتژی شان در بازاریابی این است که پوشش خبری نشریات تکنولوژی را بدست آورده و سپس در بازار شناخته شوند و نامشان همه جا پخش شود. اما ای کاش به همین سادگی بود.

مدت زیادی از آن روزها گذشته است که راه رسیدن یک استارتاپ به موفقیت، انتشار خبری عالی و موفق در سایتی بود که به انتشار اخبار و اطلاعات روز و برتر در حوزه فناوری می پردازد. امروزه این سایت‌ها بجای اینکه روزانه 5 مقاله منتشر کنند، هر روز بیش از 50 مقاله را بر خط قرار می‌دهند. همچنین آمار رو به رشدی در نشریات فناوری وجود دارد که در جلب توجه مشتریان و خوانندگان با هم رقابت می کنند. بسته به نوع و حوزه محصول، شاید فقط بتوانید انتظار چند هزار بازدید را از یک مقاله داشته باشید.
اگر هدف شما از روابط عمومی جذب مشتری است، خود را برای راهی طولانی آماده کنید. یک برنامه استراتژیک توسط کمپین های متمرکز متعدد در طول سال تهیه کنید. حتما فراتر از نشریات فناوری را هم نگاه کرده و به مجلات تجاری، نشریات چاپی، فرصت های سخنرانی، و مقالات نوشته شده هم توجه کنید.

جذب سرمایه

جذب سرمایه فقط با حرکت و نمایش دادن کارتان به دیگران ممکن می شود. بدست آوردن نظرات و پیشنهادات مثبت در نشریات فناوری می تواند به بهبود مطلب و داستان کسب و کارتان کمک کند و حرکتی نشان دهد. پوشش خبری مثبت شاید به تنهایی نتواند سودآور باشد اما نشانه خوبی است. اگر در حال توسعه و جذب سرمایه هستید، روی نشریاتی برجسته تر و سرمایه گذاری هایی که بیشتر خوانده و بازدید می شوند تمرکز کنید.

استخدام و نگهداری

سرمایه گذاران تنها کسانی نیستند که بدنبال ضمانت و نشانه های قابل اطمینان هستند. بسیار دیده ایم که پوشش رسانه ای جدید موجب افزایش عملکرد (و تعداد) متقضیان یک تجارت شده است. این برای کارکنان کنونی آن تجارت هم صادق است وقتی برای ناهار به بیرون می روند و مردم لباس فرم استارتاپ شان را می شناسند و راجع به آن نظر می دهند یا وقتی کارکنان می توانند مقاله ای در خبرخوان فیسبوک خود بنویسند، روحیه شان را بهبود می بخشد.

مقبولیت سایت

لوگوی نشریات فناوری در همه جای سایت استارتاپ ها به چشم می خورند. آنها کلاس و رسمیت خدمات و محصولات را بالا می برند و به بهبود آن کمک می کنند. در واقع دانستن اینکه یک استارتاپ در نیویورک تایمز معرفی شده است اهمیت خاصی ندارد، اما همین کار هم ترس های احتمالی بسیاری از خوانندگان این نشریه در اعتماد کردن به آن استارتاپ را از بین می برد.

همچون هر فعالیت و تلاش دیگر، روابط عمومی هم یکی از موضوعاتی است که یک استارتاپ باید در تحلیل هزینه آن نسبت به منافعش، به دقت ارزیابی کند. باید از خود پرسید که من چه کاری را می خواهم به سرانجام برسانم و آیا من را در رسیدن به هدفم کمک می کند؟ اگر هدف کاری قبل از اینکه به هر فعالیتی در حوزه روابط عمومی بپردازیم مشخص شود، راحت تر می توان روی ایجاد یک کمپین که به دستیابی به اهداف کمک کند تمرکز کرد.

منبع:وبلاگ اخبار رسمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا