روابط عمومی و ارتباطات

قدرت یک «خبر رسمی»: اثرات روابط عمومی موفق بر برندینگ شرکت شما

یک خبر منتشر شده از شرکت شما در رسانه‌ها(خبر رسمی)، چگونه به برندینگ، بازاریابی و فروش شرکت شما کمک می‌کند؟ همیشه خبر رسانی فعالیت‌های شرکت در رسانه‌ها در قالب روابط عمومی آن شرکت دیده می‌شود. اما این امر می‌تواند در خدمت برندینگ، بازاریابی، فروش، افزایش فروش و وفاداری بیشتر به شرکت هم قرار گیرد؟ اثرات روابط عمومی موفق و انعکاس اخبار شرکت شما در رسانه ها بر برندینگ شرکت شما، مساله‌ای است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

ابتدا یک تعریف: «خبر رسمی» چیست؟

منظور از خبر رسمی یا همان Press Release، خبری است که شرکت شما آن را با هدف اطلاع رسانی مخاطبان منتشر می کند و در اختبار رسانه ها و خبرنگاران قرار می دهد. در واقع برای درک آن بهتر است ببینیم «خبر رسمی» چه چیزی نیست؟ خبری که یک رسانه و یا خبرنگار در مورد شما نوشته و آن را منتشر کرده است، خبر رسمی نیست و در واقع الزاما ممکن است مورد تایید شما هم نباشد. برای اینکه بتوانید به سادگی این گونه اخبار را خودتان به دست رسانه‌ها برسانید و بازتاب‌های خبری آن را ببینید، می‌توانید از پلتفرم «اخبار رسمی»، که اولین سیستم هدفمند توزیع خبر رسمی در ایران است، استفاده کنید. (ثبت‌نام رایگان)

 اثرات انتشار و توزیع «خبر رسمی» بر برندینگ:

الف- آگاهی از نام برند شما یا Brand Awareness

ساده‌ترین و پایه‌ای‌ترین مفهوم برای برندینگ، این است که دیگران با نام برند شما آشنا باشند. برای این کار هم می توانید از تبلیغات استفاده کنید و هم از روابط عمومی. تبلیغات روشی مستقیم و روابط عمومی روشی غیر مستقیم است. در تبلیغات مستقیما خودتان مردم را خطاب قرار می‌‌دهید ولی در روابط عمومی کاری می‌کنید که دیگران در مورد شما حرف بزنند. یکی از بهترین ابزار این کار هم این است که کاری کنید که رسانه ها در مورد شما بگویند و بنویسند.
برای اینکه رسانه‌ها در مورد شما بنویسند، شما ممکن است خودتان کاری نکنید و خود رسانه‌ها در مورد شما – چه مثبت و چه منفی – بنویسند. به این که چه می‌نویسند فعلا کاری نداریم ولی هرچه بیشتر نام شما در رسانه ها تکرار شود، میزان آگاهی از نام شما بالاتر می رود.
چیزی که می‌خواهم در اینجا بگویم این است که شما می توانید بر روی اینکه چقدر در مورد شما نوشته می‌شود اثرگذار باشید و این کار هم از طریق نگارش و توزیع «خبرهای رسمی» قابل انجام است.
هر چه که بیشتر فعالیت‌های شرکت خود را به شکل خبر رسمی تنظیم کنید و به رسانه‌ها بفرستید، مطمئنا بازتاب‌های رسانه‌ای بیشتری هم کسب می‌کنید. این اخبار از شرکت شما می‌تواند تغییرات و آپدیت‌های محصولتان، موفقیت کسب شده جدیدتان و یا رویدادی که در آن شرکت شما شرکت کرده است باشد.

اثر مهم دیگر انتشار و توزیع اخبار در ایجاد آگاهی از برند شما، دیده شدن بیشتر در موتورهای جستجو است، زیرا اخبار منتشر شده در رسانه‌های آنلاین و سایت‌های خبری دارای لینک دائم هستند و بنابراین همیشه در اینترنت نام شما باقی خواهد ماند. اگر خبر شما به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد، مشتریان بالقوه با جستجوی نام صنعت شما، به خبر منتشر شده از شرکت شما می‌رسند.

برای خواندن ایده‌های نگارش خبر رسمی، می‌توانید مقاله «هفتاد ایده خبرساز کسب و کارها» را بخوانید و سپس از آن برای انتشار و توزیع خبرتان توسط «اخبار رسمی» استفاده کنید. تیم پشتیبانی «اخبار رسمی» هم می‌تواند در ویرایش و بهینه‌سازی خبر به شما کمک کند.

ب: یادآوری بیشتر برند شما یا Brand Recall

اینکه نام برند شما در رده چندم لیست ذهنی مشتریان در قیاس با رقبایتان است یکی از مهمترین مفاهیم برندینگ است. خبر رسانی از فعالیت های شرکتتان در رسانه ها از طریق خبرهای رسمی‌تان می‌تواند به این یادآوری بیشتر کمک کند. فرض کنید مخاطب شما یک ماه پیش از طریق یکی از تبلیغاتتان با محصول جدید شما آشنا شده و اینک در یکی از رسانه‌ها در مورد اینکه این محصول تا به حال 200 کاربر را به خود جذب کرده است می‌خواند. یا مثلا 2 ماه بعد در مورد نسخه جدید این محصول و کارآیی‌های بیشترش در یک رسانه دیگر می‌خواند. به سادگی می‌توانید ببینید که به وسیله خبر، به یادآوری  کمک می کند. بسیاری از شرکت‌های عضو «اخبار رسمی» تا به حال از خبر رسانی، برای ایجاد یادآوری بیشتر در اذهان استفاده کرده‌اند

ج: تصویر ذهنی از برند شما یا Brand Image

یکی دیگر از شاخص‌های ارزیابی اینکه چقدر برند هستید (و یا به عبارت درست‌تر، برندینگ کرده‌اید) این است که وقتی مخاطبان، نام برند شما را می‌شوند یا می‌بیننند، چه تصویری از شرکت شما در ذهن آنها نقش می‌بندد؟ تصویر یک شرکت پاسخگو؟ تصویر یک شرکت پر جنب و جوش؟ تصویر یک شرکت موفق؟
خبرهای شرکت شما که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، می تواند به مرور زمان به ایجاد تصویر ذهنی مدنظر شما در ذهن مخاطبانتان کمک کند.
اگر از موفقیت‌های خود در کسب جوایز و استانداردها به طور مداوم خبر رسانی کنید، می‌توانید تصویر ذهنی یک شرکت دارای محصولات استاندارد و با کیفیت را ایجاد دهید. اگر از به روز رسانی‌های منظم و سریع محصولاتتان بنویسید، می‌توانید نشان دهید که چقدر پاسخگو هستید و به سرعت به نیازهای مشتریانتان توجه می‌کنید. اگر از موفقیت‌های خود در پروژه‌های مختلف یا تعداد زیاد مشتریانتان بنویسید، نشان می‌دهید که چقدر به سرعت در حال رشد هستید.

اینها برخی از اثرات استفاده از خبر رسانی برای برندینگ موفق شرکت شماست. در مقاله‌های بعدی به اثرات تولید و توزیع «خبر رسمی» بر سایر جنبه‌های شرکت از جمله بازاریابی و فروش می‌پردازم.

پس دست به کار شوید و همین امروز اخبار کسب‌وکارتان را رسانه‌ای کنید. برای این کار، پلتفرم «اخبار رسمی» به سادگی این امکان را در اختیار شما قرار داده است که می‌توانید همین امروز به رایگان در آن ثبت‌نام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا