روابط عمومی و ارتباطات

باورهای غلط در مورد روابط عمومی

باورهای غلط در مورد روابط عمومی سبب شده امروزه مدیران روابط عمومی وظایف روابط عمومی را به اشتباه بشناسند.این باورهای غلط سبب شده است در بعضی موارد حتی روابط عمومی را صرفآ رپورتاژ آگهی بشناسند. در این مقاله به باورهای غلط درباره روابط عمومی می پردازیم. 

 

هفت باور غلط درباره روابط عمومی :

١- کار روابط عمومی در برقراری تماس و ارتباط خلاصه می شود

برای امور مرتبط با روابط عمومی نیازی به برقراری تماس نیست. در عصر امروز، ترتیب دادن برنامه ناهار کاری همه روزه با خبرنگاران غیرضروری به نظر می رسد. خبرنگاران به موضوعاتی علاقه مند هستند که خواسته آنها را برآورده کند و همچنین برای مخاطبان جالب و مرتبط باشد. اگر بتوانید با این سبک و سیاق با خبرنگاران ارتباط برقرار کنید همه چیز عالی پیش می رود. نکته کلیدی، ارزش خبری است که شما به خبرنگاران پیشنهاد می دهید. علاوه بر این، منابع زیادی در فضای مجازی در این رابطه در دسترس است که بنده به شما مطالعه مقاله «هفت عامل ایجاد ارزش خبری» را توصیه می کنم.

٢-باید قدرت نویسندگی داشت

بسیاری از مدیران روابط عمومی از انجام امور مرتبط با روابط عمومی به دلیل عدم اعتماد به مهارت های نویسندگی خود فاصله می گیرند. نویسندگی امری مهم و مفید است ولی نباید شما را از انجام فرصت های مرتبط با روابط عمومی دور کند. اگر به مهارت های نگارشی خود اعتماد ندارید راههای جایگزینی برای پیشبرد امور وجود دارد. برای انتشار اخبارتان نباید صرفا به رپُرتاژ آگهی اتکا کنید. برای انتشار خبر، راههای جایگزینی وجود دارد به طور مثال با خبر رسمی نوشتن شما می توانید رسانه ها را وادار کنید تا در مورد شما خبر بنویسند. مضرات رپرتاژ آگهی را در مقاله «رشد رپرتاژآگهی تهدید یا فرصت؟!» می توانید مطالعه کنید.

٣-جهت پوشش خبری می بایست انباشتی از اخبار را در دست داشت

شما  خود می توانید در جایگاه کارشناس قرار بگیرید،در مورد اخبار دیگران اظهار نظر کنید ولی یکی از مهم ترین وظایف روابط عمومی هر سازمانی رصد رسانه ها و اخباری که در مورد سازمان خود در رسانه ها منتشر می شود است. با استفاده از نرم افزار پایش رسانه ای پلتفرم «اخبار رسمی» شما می توانید کلمات کلیدی سازمان خود را تعیین کنید و در لحظه رسانه ها را رصد کنید.

٤-روابط عمومی باید ارتباط قوی با رسانه های زیادی داشته باشد

روابط رسانه ها و مطبوعات فقط بخشی از روابط عمومی محسوب می شود. هر چند که بخش مهمی تلقی می شود. حائز اهمیت است که به طور گسترده بر روی اهداف کسب و کار خود تمرکز کنید و با پرسیدن سوالاتی از رسانه ها می توانید نحوه حمایت از اهداف روابط عمومی را تبیین کنید. نمونه ای از اینگونه سئوالات:

رسانه ها به چه نوع محتوایی از سازمان ما احتیاج دارند؟

با چه کسی در رسانه ها ارتباط برقرار کنیم؟

چه چیزی برای گفتن داریم؟

ارتباطات مطبوعاتی و رسانه ای فقط یکی از روشهای یافتن مخاطب مورد نظر است. این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید که تنها راه نیست.

با استفاده از پلتفرم «اخبار رسمی» اخبار سازمان شما در اختیار بیش از ٢۰۰۰ خبرنگار داخلی و بیش از ٧۰۰ هزار خبرنگار خارجی قرار خواهد گرفت.

٥-ممکن است اخبار شما برای خبرنگاران جالب نباشد

اگر می توانید اخبار و نظرات پیشنهادی را دسته بندی کنید، آن وقت این اخبار و محتوا مورد پسند خبرنگاران واقع می شود. کافی است اندکی پژوهش کنید تا مسیر طولانی، کوتاه شود و حائز اهمیت است که وقت بگذارید و برخی از خبرنگاران مهم را نشانه بروید. اطلاعات کسب کنید که چه مطالبی مورد پسند آنها است و چگونه می توانید از آن بهره برداری کنید. پس باید بدانید که چگونه به سمت آنها به درستی نشانه بروید که تیر شما خطا نروید.

٦-روابط عمومی، امری رایگان و ساده انگاشته می شود

این مطلب کاملا درست است. ممکن است به طور مستقیم برای انتشار و یا چاپ خبر پولی پرداخت نکنید. ولی این ارزش روابط عمومی است و دلیل آن مهر تأییدی است که طرف سوم به شما می دهد. ولی، باید وقت بگذارید و تلاش خود را مضاعف کنید یا فردی را برای کمک انتخاب کنید. شما باید همیشه آماده باشید که به این کار مبادرت ورزید. ممکن است پاسخی از هجمه ایمیل های ارسالی تان دریافت نکنید ودور نمای روابط عمومی باعث شود مآیوس شوید ولی به خاطر بسپارید که ایده و یا خبر پیشنهادی شما در آن برهه زمانی درست از آب در نمی اید. ولی شما باید به انجام آن مبادرت ورزید.

٧-رپرتاژ آگهی همیشه موثر است

برای انتشار خبر دستخوش تغییر شده است، ولی باز هم یک نیاز و عطش قلمداد می شود. مسأله این است که بساری از کسب و کارها در این دام می افتند که فکر می کنند هر چیزی می گویند به مثابه خبر تلقی می شود. ولی در حقیقت این طوری نیست.نکته کلیدی این است که انتشار اخبار در جهت صحیح آن به کار رود، یعنی اینکه در مرحله باید انتخاب خبر صورت گیرد و سپس آن را در مسیر صحیح برای خبرنگاران شایسته جهت انتشار ارسال کند.انتشار خبر اثر خود را به جا می گذارد و راه مناسبی برای انتشار آن می باشد ولی وقتی اخبار مهم دارید باید دقت شود که به روش صحیح انتشار خبر انعکاس یابد.

به طور خلاصه ، ممکن است بتوانید اخبار مربوط به  کسب و کار خود را در رسانه ها و مطبوعات منعکس کنید ولی برای سرعت بخشیدن به فرآیند بهتر است از سایر ابزار کمک بگیرید و آمادگی لازم برای تلاش و وقت گذاشتن داشته باشید. برای نیل به نتیجه لازم است صبور باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا