اقتصاد، تجارت و کارآفرینی

محتوای همیشه سبز چیست؟ و هشت نکته برای استفاده از آن در موفقیت وبلاگ

امروز برای اداره کردن یک وبسایت موفق، به «محتوا»ی عالی و به روز نیاز دارید. محتوایی که بتواند وبسایت شما را در صدر جستجوها حفظ کند و در عین حال کانالی برای بازاریابی شما باشد. در این مقاله به یکی از مهمترین اشکال تولید محتوا یعنی محتوای همیشه سبز پرداخته شده است و پس از بررسی مفاهیم و ضرورت های به کارگیری آن، ۸ نکته برای موفقیت با آن را آموزش خواهیم داد.

دورانی که وبسایت شما می توانست با چند صفحه درباره ما ، محصولات، تماس با ما و یک طراحی زیبا گل کند گذشته است. امروز برای اداره کردن یک وبسایت موفق، به «محتوا» یا Content به روز نیاز دارید. محتوایی که بتواند چند کار را برای شما انجام دهد:

  • شما را در موتورهای جستجو در مقایسه با رقبا بالاتر نمایش دهد.
  • دائما مخاطبان جدید را به وبسایت شما جذب کند.
  • مخاطبان وبسایت شما را سرگرم کند و یا به آنها آموزش دهد.
  • در خدمت روابط عمومی شما باشد و بتواند از شرکت شما تصویر یک شرکت پر جنب و جوش را نمایان کند.
  • اخبار و اطلاعات شما را به گوش مخاطبان برساند.
  • در خدمت سیستم بازاریابی شما باشد و بتواند اطلاعات جذب شده از بازدید کنندگان را در داخل فرآیندهای بازاریابی و فروش قرار دهد.
  • بتواند با رسانه ها و خبرنگاران ارتباط برقرار کند و آنها را تشویق کند تا نام شما را بیشتر در مطالبشان قرار دهند.

در واقع اگر بخواهیم فنی تر صحبت کنیم، محتوای سایت شما قرار است این کارها را انجام دهد: ( که اگر همه آنها را درست انجام دهید در واقع از روش بازاریابی محتوایی یا Content marketing در کسب و کار خود بهره گرفته اید)

  • بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا SEO
  • بازاریابی محتوایی یا Content Marketing
  • روابط عمومی و برندسازی آنلاین یا Online Public Relations & Branding
  • خبرسازی و ارتباط با رسانه ها یا Media Relations
  • جذب لیدهای فروش یا Lead Generation
  • ارتباط با لیدهای فروش و تبدیل آنها به مشتری یا Lead Nurturing
  • ارتباط مداوم با لیدها و مشتریان از طریق خبرنامه ها با Email Marketing

بهتر مکان برای این تولید محتوا وبلاگ سایت شماست. وبلاگ امکانات و مزایایی بسیاری برای شرکت ها به ارمغان می آورد. بر طبق آمار، شرکت هایی که دارای وبلاگ فعال هستند (وبلاگ فعال: وبلاگ با ۲۰ پست در ماه و بیشتر)، به طور متوسط، ۵ برابر وبلاگ های با کمتر از ۴ پست در ماه بازدید کننده دارند. (برای دیدن آمار بیشتر در زمینه اهمیت بازاریابی توسط محتوا به این پست که حاوی اسلایدهای آموزش بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی است مراجعه کنید.)

اهمیت وبلاگ نویسی در تجارت آنلاین
اهمیت وبلاگ نویسی در تجارت آنلاین

حال سوال این است: چه محتوایی تولید کنیم؟ برای پاسخ به این سوال مهم چندین و چند مقاله می توان نوشت. اما در این مقاله می خواهم بر نوعی از تولید محتوا تمرکز کنم که یا به آن اهمیت بسیار کمی داده می شود و یا به اشتباه به کار گرفته می شود و آن چیزی نیست به نام «محتوای همیشه سبز» یا Evergreen Content.

محتوای همیشه سبز چیست؟
اگر دارای وبلاگ هستید به آرشیو مطالب وبلاگ خود در ماهها یا سالهای قبل نگاه کنید، اگر مطلبی را پیدا کردید که همین امروز هم می توانید آن را دوباره منتشر کنید، به آن مطلب «محتوای همیشه سبز» یا Evergreen Content گفته می شود. حال می دانید چرا به این نوع مطلب، چنین اسمی را داده اند.  بنابریان «محتوای همیشه سبز» به این معناست که مطلب بر اساس زمان و از فصل به فصل اهمیت خود را از دست نمی دهد و مثل یک درخت کاج همواره سبز می ماند. در واقع می توان گفت این نوع محتوا، همیشه قابل استفاده برای وبلاگ و همیشه قابل استفاده برای مخاطب است.
به عنوان مثال اگر یک مرکز مشاوره زیبایی و سلامتی دارید چندین نوع مطلب می توانید در آن قرار دهید، می توانید در مورد اخبار داخلی و خبرهای به روزتان اطلاع رسانی کنید، در مناسبت های مختلف خبر از قرعه کشی ها و جوایز قرار دهید، در مورد دستگاه های جدیدی که دارید اطلاع رسانی کنید و یا می توانید در مورد متودهای جدید درمان بنویسید. اما اینها محتوای همیشه سبز «نیستند». اما اگر مطالب شما در زمینه، انواع پوست، تغذیه و رابطه آن با پوست و مو، مراقبت های عمومی از پوست و مو، جلوگیری از ریزش مو و مطالب مشابه باشد، به آنها محتوای همیشه سبز می گویند. خاصیت این نوع مطالب این است که اهمیت و یا تازگی آنها با گذشت زمان کم نمی شود.

اگر می خواهید به مفهوم مطالب همیشه سبز پی ببرید، شاید بد نباشد که بدانید چه مطالبی همیشه سبز «نیستند»:

  • اخبار و تحلیل های در مورد وقایع روز
  • اخبار حوزه تکنولوژی و محصولات و فن آوری های جدید
  • مطالبی که در مورد مناسبت ها و رویدادهای خاص هستند.
  • موج های خبری که در صنعت شما اتفاق می افتد. مثلا در مثال بالا در مورد صنعت زیبایی و سلامت، هر چند وقت یک بار، یک متود لاغری به بازار راه پیدا می کند که تا مدتی سوژه روز است و مردم در مورد آن صحبت می کنند ولی با ورود متود بعدی، دیگر طرفدار چندانی ندارد.
  • مطالب حاوی آمار و اطلاعات مختص به یک بازه زمانی خاص

چرا داشتن مطالب همیشه سبز برای وبلاگ مهم است؟
سه دلیل اصلی برای به کارگیری مطالب همیشه سبز وجود دارد:

۱- رنکینگ بالاتر در موتورهای جستجو:

از آنجا که اهمیت این نوع مطالب عمومی هیچگاه کاسته نمی شود، قرار دادن این نوع مطالب در وبلاگ باعث رنکینگ بالاتر در بین موتورهای جستجو می شود. همواره افراد زیادی هستند که فارغ از اینکه به دنبال روش درمانی خاص برای خشکی پوست هستند، به دنبال روش های عمومی و عادی برای برطرف کردن آن هستند. آنها شاید هنوز نمی دانند که چه روشی برای درمان بهتر است ولی اول می خواهند عوامل آن را بشناسند، شدت و حدت آن را بدانند و سپس راههای ساده و خانگی را برای برطرف کردن آن امتحان کنند. بنابراین استفاده از کلمات کلیدی مناسب، برای جذب این نوع از مخاطبان در مطالب همیشه سبز بسیار مهم است.

۲- بازدهی بلندمدت در جذب مخاطب:

این نوع مطالب، یک ترافیک مداوم و بلندمدت در طی زمان را برای وبلاگ به ارمغان می آورد و مثل مطالب دیگر نیست که به علت داشتن ابعاد زمانی خاص، تنها در یک بازه زمانی خاص مخاطب را به سمت شما جذب کنند. بنابراین می توانید روی اینگونه مطالب همیشه سبز در بلندمدت برای گرفتن سهم از جستجوی آن کلید واژه های خاص حساب کنید. یعنی مطالبی که امروز در وبلاگتان منتشر می کنید، می توانند در چند سال بعد هم برای شما بازدید کننده از طریق موتورهای جستجو ایجاد کنند.

محتوای همیشه سبز وبلاگ
محتوای همیشه سبز وبلاگ

۳- جمع آوری اطلاعات مشتریان بالقوه:

از ترافیک ایجاد شده به واسطه این نوع از مطالب می توانید به بهترین نحو در سیستم بازاریابی و فروش خود در بلند مدت استفاده کنید. کافی است به مخاطب خود مطلب همیشه سبز با کیفیتی ارائه کنید و سپس در پایان مطلب از وی بخواهید که برای دریافت همیشگی این نوع مطالب در خبرنامه شما ثبت نام کند. تجربه نشان داده که اگر در این مرحله بتوانید با دریافت اطلاعات اولیه مخاطب او را به یک سرنخ فروش یا Lead‌ تبدیل کنید، می توانید با حفظ ارتباط با وی و ایجاد سایر خوراک های با کیفیت، در بلندمدت وی را به مشتری تبدیل کنید.

برای بکار گیری استراتژی همیشه سبز چه کار کنیم؟
حال بعد از درک این مفهوم مهم در جذب مخاطب لازم است آن را به کار گیرید. در زیر چند استراتژی مهم برای موفقیت در این روش را برایتان در زیر آورده ام اما به یاد داشته باشید مثل سایر استراتژی های موفقیت در زمینه برندسازی، روابط عمومی و بازاریابی هیچ روش میانبری وجود ندارد. مشتریان زیادی را می بینم که به آژانس اخبار رسمی رجوع می کنند و دنبال روشی هستند که بازدید از سایت خود را در یک ماه دو برابر کنند. ما آنها را به سایر شرکت ها ارجاع می دهیم. ما به مشتریان خود استفاده از بازاریابی محتوایی و تولید و توزیع خبر را به عنوان یک استراتژی بلندمدت پیشنهاد می کنیم و آنهایی که با این روش ها و استراتژی ها آشنا هستند، می دانند که این روش ها میانبر و کوتاه مدت نیستند اما بلندمدت و تضمین شده اند.
بنابراین اگر استراتژی های زیر را چه در شرکت خود و یا چه توسط یک مجموعه حرفه ای همچون آژانس رسانه اخبار رسمی به کار گیرید نباید انتظار معجزه یک شبه را داشته باشید، اما می توانید انتظار معجزه ۶ ماهه تا یک ساله را داشته باشید:

۱- سوژه های همیشه سبز خود را انتخاب کنید:
این سوژه ها باید ارتباط مستقیم با مسائل کلی صنعت شما داشته باشد و آنها را به محصولات و خدمات خود به طور مستقیم وصل نکنید. مثلا اگر در صنعت تورهای مسافرتی هستید به جای نوشتن در مورد پکیج های مسافرت آژانس شما به مالزی، باید در مورد گردشگری، مقاصد دیدنی در دنیا، مقاصد دیدنی در آسیا، مالزی، نقاط دیدنی آن، فرهنگ و تاریخ و روش های سفر به آن بنویسید. به عبارتی باید خود را از نقش یک فروشنده پکیج های مسافرتی خارج کنید و خود را در نقش یک راهنمای گردشگری مجسم کنید.

۲- از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید:
کلمات کلیدی یا keyword‌ ها نقش مهمی در پیدا شدن مطلبتان توسط موتورهای جستجو و در نتیجه دیدن شدن آن توسط مخاطبان دارند. برای این کار می توانید از سرویس های خود گوگل همچون Google Adwords و یا سرویس های مشابه استفاده کنید. با این کار می توانید ببینید که مردم چه کلمات کلیدی را در صنعت شما جستجو می کنند. می توانید رقابت برای هریک از این کلمات را ببینید و می توانید برای کلمات کلیدی خاص برنامه ریزی کنید. حال با شناختن این کلمات کلیدی، می توانید آنها را به روش های مختلف در داخل نوشته های خود و به خصوص تیتر مطالب به کار گیرید. در زیر یک نمونه تحلیل کلمات کلیدی یا Competition Analysis از واژه های آرایش، زیبایی، سلامتی و واژگان مرتبط را درطی ۳ سال مشاهده می کنید. این تحلیل را برای یک سایت مرتبط با محصولات مورد علاقه بانوان انجام داده ام. 

تحلیل کلمات کلیدی توسط گوگل ادورردز در مورد کلمات زیبایی، سلامتی، آرایش و غیره
تحلیل کلمات کلیدی توسط گوگل ادورردز در مورد کلمات زیبایی، سلامتی، آرایش و غیره

۳- یک تقویم مطلب برای وبلاگ تهیه کنید:
مطمئنا به کارگیری یک استراتژی درست اگر تداوم و نظم و برنامه پشت آن نباشد، نتایج درست به بار نخواهد آورد. در زمینه تولید محتوا هم به تقویم و برنامه نیاز دارید. باید خود را متعهد کنید که به طور مداوم، مثلا روزی یک بار یک هفته دو بار، مطلب همیشه سبز جدید تهیه کنید و بر روی وبلاگ قرار دهید. ما خودمان در آژانس اخبار رسمی برای کار مشتریانمان از تقویم تحریریه خاصی استفاده می کنیم که می دانیم در چه روزی باید چه مطلبی را تهیه کنیم ولی تهیه این تقویم توسط خودتان کار سختی نیست. کافی است ایده های مطلبتان را در یک فایل اکسل وارد کنید و سپس برای کل ماهتان برنامه ریزی کنید که چه مطلبی را در چه روزی منتشر می کنید. در زیر یک نمونه ساده از تقویم تولید محتوای وبلاگ را می بینید: (آپدیت: برای اطلاعات بیشتر در مورد تقویم تولید محتوا و رسانه به این مقاله مراجعه کنید)

تقویم وبلاگ نویسی اخبار رسمی
تقویم وبلاگ نویسی اخبار رسمی

۴- محتوایتان ارجینال یا تولیدی باشد و نه کپی:
نمی دانم اهمیت تولید مطلب اصلی را از زبان فنی و الگوریتم های گوگل باید توضیح دهم یا از بعد اخلاقی. فرض را بر این می گذارم که می دانید کپی کردن یک مطلب از سایت دیگر و قرار دادن آن در سایت شما، برابر با دزدی است و دزدی کاری غیر اخلاقی است. حداقل کاری که می توانید در این زمینه بکنید گرفتن اجازه از نویسنده مطلب اصلی و یا قرار دادن لینک آن وبسایت در انتهای مطلب شماست. اما از بعد اخلاقی که بگذریم، کپی کردن یک مطلب از یک سایت دیگر، هیچ مزیتی در استراتژی های تولید محتوایتان ایجاد نمی کند. در واقع الگوریتم های گوگل به قدری هوشمندند که شما را بابت این امر جریمه یا پنالتی می کنند و در واقع به جای افزایش رنکینگ سایت شما، رتبه شما را درنتیجه جستجوها پایین تر هم می آورد. الگوریتم گوگل در واقع می خواهد بهترین محتوای مرتبط را در اختیار مخاطب قرار دهد و یکی از فاکتورهای مهم آن، ارجینال بودن و دسته اول بودن است.

۶- رسانه های اجتماعی را به کار گیرید:
شاید قبل از اینکه موتورهای جستجو مطلب شما را پیدا کنند و برای آن مخاطب پیدا شود بخواهید خود آن را در معرض دید مخاطبان قرار دهید. رسانه های اجتماعی یا Social Media بهترین ابزار برای این امر است. لینک مطالب خود را با چند خط معرفی کوتاه در صفحات اجتماعی خود قرار دهید و مردم را تشویق کنید که آنها هم مطالب شما را به اشتراک بگذارند. (برای به کارگیری استراتژی های رسانه های اجتماعی این مقاله که حاوی  اسلایدهای مربوط است می تواند برایتان کاربردی و مفید باشد)

۷- اطلاعات مخاطبان را جمع آوری کنید:
ترافیک یک وبسایت به خودی خود برای کسب وکار شما پول ایجاد نمی کند، مگر اینکه کسب و کار شما اداره آن سایت از طریق جذب آگهی باشد. بنابراین باید ترافیک بازدید کنندگان را تبدیل به فروش کنید و اولین ابزار این امر، جمع آوری اطلاعات بازدید کنندگان است. در بسیاری مواقع تنها گرفتن یک ایمیل کافی است و بهترین ابزار هم خبرنامه یا Newsletter شماست. باید مخاطبان را تشویق کنید که برای دریافت مقالات از این نوع در ایمیلشان، در خبرنامه تان ثبت نام کنند. اگر دکمه ثبت نام در خبرنامه را در جای خوبی قرار داده باشید و مطلبتان هم آنقدر با کیفیت باشد که خواننده را راضی کند، این اتفاق خود به خود خواهد افتاد. حال می توانید با ارسال خبرنامه ها برای این مخاطبان، همواره با آنها در ارتباط بمانید و در جای مناسب محصولات و خدمات خود را به آنها معرفی کنید تا تبدیل به مشتری شوند.

۸- محتوای همیشه سبزتان را به روز نگه دارید:
درست است که محتوای همیشه سبز به معنی قابل استفاده بودن برای مدتهای مدید است اما این به این معنا نیست که هیچگاه نباید به آن دست بزنید. ممکن است پس از مدتی بخواهید اطلاعات جدیدی به آن اضافه کنید و یا با پیشرفت دانشتان، بخش هایی از آن را اصلاح کنید. به روز نگه داشتن یک مقاله در وبلاگ به همین جهت بسیار مهم است. هیچگاه مقاله تان را پاک نکنید تا یک مقاله جدید بنویسید زیرا گوگل آن را به عنوان یک مقاله مهم ثبت و یا به عبارت دیگر index کرده است بنابراین اصلاح مقاله در برابر حذف آن و قرار دادن مقاله جدید، روش بهتری است.

امیدوارم از این مقاله استفاده مناسب را برده باشید و از همین امروز برای بکارگیری استراتژی های آن دست به اجرا بزنید. اگر هرگونه سوال یا نظری داشتید خوشحال می شوم تا در بخش کامنت ها نظرات و سوالاتتان را بیان کنید و یا اگر دوست داشتید یک تمپلیت ساده برای تقویم تولید محتوایتان دریافت کنید، در قسمت کامنت ها ایمیل و درخواست خود را بنویسید تا فایل را برایتان ایمیل کنم. اگر هم محتوای این مقاله را دوست داشتید، آن را با دوستانان در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا