روابط عمومی و ارتباطات

6 راهکار برای پیشی گرفتن از شرکت‌های بزرگ در روابط عمومی و رسانه‌ها

صد میلیون شرکت نوپا و ۴۷۲ میلیون کارآفرین فعال در کشورهای مختلف دنیا؛ این آمار رقابت رسانه‌ای را برای شرکت‌های نوپا یا استارتاپ‌ها که می‌خواهند اخبارشان در رسانه‌ها پوشش داده شود و به این وسیله شناخته شوند بسیار سخت می‌کند. لذا باید مسیر صحیح را بشناسند و گام‌هایشان را هوشمندانه بردارند.

شرکت‌های نوپا یا استارتاپ‌ها برای مطرح شدن در رسانه‌ها در ابتدا کار سختی را پیش رو دارند. نفوذ در میان حجم بالای رقابت و ایجاد برندی شناخته شده که بتواند توجه رسانه‌ها را به شرکت‌تان جلب کند، کار طاقت فرسایی است. عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند که شرکت چه استراتژی‌هایی را می‌تواند در این شرایط به کار گیرد.

ما در بحث حاضر به بررسی برخی نکات موجود، در حوزه استفاده بهینه از «خبر رسمی »که توسط شرکت منتشر می‌شوند، می پردازیم؛ ۶ نکته کلی که رعایت آنها می‌تواند به هر شرکت نوپایی برای کسب مزیت رقابتی در بحث روابط عمومی کمک کند. این نکات عبارت اند از:

۱. آماده باشید و یک خبر واقعا با ارزش را اعلام کنید:

در ابتدا باید خود را آماده کنید. به عنوان مثال اگر یک شرکت تولیدی دارید و محصولتان هنوز محصول نهایی و بهترین نسخه آن نیست، انتشار خبر عرضه آن بازخوردهای خوبی نخواهد داشت، هیچ خبرنگاری خبر شما را پوشش نخواهد داد و احتمال دارد که با انتقاد و واکنش نامطلوب رسانه‌ای مواجه شوید. باید باور کنید که عاملی به نام واکنش نامطلوب رسانه‌ای وجود دارد و باید قبل از اعلام هر خبر رسمی، کاملا خود را آماده کرده باشید.

۲. هویت خود و سازمان‌تان را بشناسید:

قبل از اینکه بخواهید با انتشار خبر، خود را به دنیا معرفی کنید، از دانستن پاسخ دقیق و مناسب سوالات متقابل مطمئن شوید. از خودتان بپرسید ارزش‌های ما چه هستند؟ فرهنگ سازمانی ما چیست؟ چه چیزی ما را از دیگر رقبا متمایز می‌کند؟ آیا کاری را انجام می‌دهیم که هیچ کس دیگری انجام نمی‌دهد؟ چه چیزی ما را منحصر به فرد می‌کند؟

یافتن و مشخص کردن پاسخ این سوالات بسیار مهم است و به شکل گیری هویت، ارزش‌ها و فرهنگ سازمان‌تان در همه ابعادش کمک می‌کند. شما باید آرمانی با ارزش داشته باشید تا ارزش حضور در رسانه‌ها را داشته باشید. رسانه‌ها از اینکه فرد یا شرکتی بدون آرمان یا با آرمان‌های تماما مادیگرایانه را در به مخاطب خود معرفی کنند خوششان نمی‌آید.

اگر جواب این سوالات را در مورد آرمان‌ها و ارزش‌هایتان نمی‌دانید، از همکاران خود کمک بخواهید، فهرستی از پاسخ‌های پیشنهادی را تهیه کرده و آنها را از نظر مشابهت یا اختلاف مقایسه کنید. اگر این اختلاف زیاد بود، قبل از معرفی خود باید آن را اصلاح کنید. 

۳. داستان و هدف شرکت را هم در خبر رسمی‌تان بگنجانید:

آموختن نحوه درست برقراری ارتباط از طریق شرح و ارائه اهداف شرکت یکی از مهم‌ترین عوامل در نوشتن خبر رسمی سازمان شماست. بعد از تعیین هویت سازمان، باید روی اهداف آن نیز کار کنید. اگر می خواهید مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرید و خبرتان در میان میلیون‌ها خبر موجود و در چشم سرمایه‌گذاران بدرخشد، باید داستان خوبی هم برای ارائه داشته باشید. اینکه این مجموعه از چه افرادی تشکیل شده است و هدف از شروع کار چه بوده است. این کار نه تنها به ارتباط با مخاطب هایتان کمک می‌کند، بلکه دیگر نمی‌توانند براحتی فراموشتان کنند. اگر می‌توانید سعی کنید در تمام خبرهای رسمی شرکت، نام شرکت را نیز بگنجانید.

۴. مطمئن شوید که مدیر شرکت‌تان را مردم بشناسند:

مدیر سازمان، سخنگوی سازمان است که نقشی اساسی در شکل گیری تصویر، برند و فرهنگ سازمان دارد. بنابراین باید در برخی از خبرهای رسمی ابتدایی‌تان به معرفی او بپردازید و راه‌های ارتباطی نیز برای تماس ارائه کنید. یعنی اینکه مدیر سازمان هم باید در نوشتن این نوع خبرهای رسمی نقش داشته باشد، تا بتواند ارتباطی مثبت با رسانه برقرار کند. دیده شدن مدیر سازمان در خبرهای سازمان، به شرکت شما اعتبار می‌بخشد. یکی از راه‌های مطرح کردن مدیرتان، قرار دادن نقل قول‌هایی از او در دل خبرهای شرکت شماست و یا اینکه تحلیل‌هایی از صنعت خود را از زبان او منتشر و توزیع کنید.

۵. رسانه ها و شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید:

شکل گیری برند و حفظ برتری رقابتی، کاری زمان بر و طاقت فرسا است. اما نباید به اهمیت حضور در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف بی‌توجه باشید. بلکه حتی باید استراتژی مناسبی در نحوه بهره‌گیری از آنها اتخاذ کنید. اجرای استراتژی خبری خوب، به طوری که بتواند خبر رسمی‌تان را در حوزه وسیعی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کند، به رشد و افزایش حضورتان کمک می کند، شناخت مردم از شما را بالا می برد، و به تجارتتان اعتبار می‌بخشد. همچنین به خاطر داشته باشید که به بازخوردهای این خبرها نیز توجه کنید و به سوالات پاسخ دهید.

۶. از متخصصین استفاده کنید:

همه این نکات و عوامل، هر قدر هم که کامل باشند نیازمند نیروی متخصصی هستند که بتواند متناسب با نوع فعالیت سازمان و نقاط قوت موجود، خبر رسمی مناسب را برای شما بنویسد. اگر احساس می کنید که سازمان، نیروی ماهر لازم را برای انجام این وظیفه ندارد، بهتر است یا از نیروهای جدید و گزینش شده‌ استفاده کنید و یا به سراغ آژانس‌هایی همچون اخباررسمی بروید تا خبری با استانداردهای رسانه‌ای بالا برایتان بنویسند و مطمئن باشید هزینه‌هایتان در این صورت بسیار کمتر از هزینه‌هایی است که برای شناساندن شرکت به مردم انجام می دهید. فراموش نکنید عدم توانایی نویسنده خبر می‌تواند تمام هزینه‌ها را به هدر دهد.

با به کارگیری این نکات، حال نوبت توزیع مناسب اخبار شما در سطح رسانه‌ها و رساندن آنها به خبرنگاران مرتبط با حوزه کار شماست. برای این امر پلتفرم روابط عمومی و توزیع خبر «اخبار رسمی»، با سامانه توزیع هدفمند خود در خدمت شماست تا اخبار خود را به دست هزاران خبرنگار و رسانه کشور برسانید. برای استفاده از این پلتفرم می‌توانید به سادگی ثبت نام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا