ویدئو

بررسی «خبر خوب» در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

نشست هم‌اندیشی «خبر خوب» روز سه‌شنبه (۱۶ بهمن ماه97) در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار می‌شود. در این نشست محورهایی چون «خبر خوب چیست و چه ویژگی دارد»، «چرا خبر خوب در جامعه کم است» و «چرا سازمان‌ها علاقه‌مند به انتشار اخبار خوب نیستند»، مورد بحث قرار خواهد گرفت. علیرضا جهانگرد (مدیر کمپین خبر خوب)، علی گرانمایه‌پور (استاد علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری)، مجید کثیری (مدیر عامل سامانه اخبار رسمی)، محسن مهدیان (معاون خبر خبرگزاری فارس) و حمید ضیایی‌پرور (مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها) در این نشست سخنرانی خواهند کرد.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، علیرضا جهانگرد (مدیر کمپین خبر خوب)، علی گرانمایه‌پور (استاد علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری)، مجید کثیری (مدیر عامل سامانه اخبار رسمی)، محسن مهدیان (معاون خبر خبرگزاری فارس) و حمید ضیایی‌پرور (مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها) ازجمله سخنرانان این نشست تخصصی بودند.

حمید ضیایی‌پرور در ابتدای نشست به چرایی کمبود اخبار خوب در رسانه‌ها و گرایش آنها به انتشار اخبار بد پرداخت و اظهارکرد: در مباحث ژورنالیستی این‌گونه آموزش داده می‌شود که بهترین خبر، خبر بد است و این رویه مطابق با آموزه‌های تحمیل شده غربی  است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با بیان اینکه مدتی است توجه به موضوع خبر خوب در ایران برجسته شده افزود: هدف از این اقدام فرهنگ‌سازی و جا انداختن توجه به اخبار خوب است.

علی گرانمایه‌پور در ادامه این نشست تخصصی اظهار کرد: تفکیک بین خبر خوب و بد در شرایط حاضر بسیار سخت است، چرا که رسانه‌ها اخبار خود را بر اساس سیاست‌گذاری خودشان مورد سنجش قرار می‌دهند؛ موضوعی که از مباحث مربوط به اخبار خوب استخراج می‌شود بیانگر آن است که رویدادها بر اساس نظام‌های ارزشی تعریف می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به تشریح عوامل مفید و موثر در تفسیرهای خبر پرداخت و عواملی همچون رویداد‌های ارزشمند، عقاید کارگزاران و شرایط انعکاس خبر را از مهمترین عوامل موثر بر تفسیر خبر عنوان کرد.

مجید کثیری نیز در سخنانی  اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌ها و نهادهای تجاری نیز تلاش می‌کنند تا صدای خود را از طریق رسانه‌های مختلف به مخاطبانشان برسانند اما اکثر آنها توان این کار را ندارند و نمی‌توانند دستاوردشان را به بهترین شکل ممکن به مردم ارائه کنند و از طرفی اکثر رسانه‌های ما کسب و کار محور نیستند.

وی تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده از بین ۵۰ رسانه برتر و اثرگذار کشور، مشخص شد که ۹۰ درصد آنها دولتی یا شبه‌دولتی هستند و از میان ۱۰۰ رسانه برتر کشور ۹۸ درصد اخبار بیشتر حکومتی و مرتبط با دولت است؛ آنچه در بحث اخبار خوب و پیشرفت‌های شرکت‌های خصوصی مطرح می‌شود این است که اکثر شرکت‌ها نمی‌توانند بازخورد خوبی از فعالیت خود در رسانه‌ها داشته باشند.

محسن مهدیان نیز ضمن ارائه آسیب‌شناسی از چگونگی مواجهه افراد جامعه با  اخبار اظهار کرد: مهمترین چالش کشور چالش ذهنی است و این موضوع یک تهدید جدی برای جمهوری اسلامی ایران است؛ آنچه در این میان بسیار اهمیت دارد این است که مردم درگیر تصاویر غلط و متفاوت از واقع باشند و این موضوع یک تهدید روانی است.

معاون خبر خبرگزاری فارس در ادامه مهمترین دلایل این چالش ذهنی در جامعه را فعالیت‌های دشمن برای سیاه‌نمایی وضعیت موجود، نظام ساختاری رسانه‌ها و عدم تدوین نظام رسانه‌ای مناسب و پدیده شهروند رسانه دانست.

 علیرضا جهانگرد، دیگر سخنران این نشست در خصوص لزوم توجه به اخبار خوب در جامعه گفت: یکی از مهمترین عادت‌های مردمان مؤثر این است که عامل باشند بدین معنی که در دایره نگرانی‌های اطراف، انرژی خود را صرف نفوذ خودشان کنند و به انجام آن چیزی بپردازند که توان آن را دارند.

وی یکی از مهمترین عادت‌های افراد که با ظهور شبکه‌های اجتماعی و به ویژه تلگرام مطرح شد را بازنشر پیام عنوان کرد و افزود: بسیاری از اخباری که در این خصوص به ما می‌رسد و آن را به دیگران منتقل می‌کنیم اطلاعاتی است که نقش چندانی بر زندگی روزمره ما ندارد و درباره آن نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و این موضوع حالمان را خوب نمی‌کند.

منبع:فرهنگ پرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا